Diefstal en vernieling van onze monumenten

23-09-2018

Diefstal en vernieling van onze monumenten

Diefstal en vernieling

Ook stichting Ongeland heeft te maken met diefstal en vernielingen. De afgelopen periode hebben wij gemerkt dat er personen zijn die weinig respect hebben voor de monumenten die zijn geplaatst bij locaties waar tijdens de Tweede Wereldoorlog vliegtuigen zijn gecrasht.

Deze monumenten zijn belangrijk omdat de afstand tussen de Tweede Wereldoorlog en de huidige generaties steeds groter wordt. Door het plaatsen van de palen maakt de stichting zichtbaar wat er tijdens de Tweede Wereldoorlog in het IJsselmeer gebied is gebeurd.

Daarom vinden wij het erg dat deze monumenten worden beschadigd en er onderdelen worden gestolen.

Zo is in de Noord Oost Polder (NOP) een silhouet gestolen van een markeringspaal geplaatst voor een piloot van de RAF. Zijn naam is William Frank Tudhope oud 21 jaar. Hij werd op 23 augustus 1940 gevonden op de plek waar de markeringspaal is staat.

Aan de Hannie Schaftweg in de NOP is het silhouet door geweld beschadigd.

Ook in Almere heeft diefstal plaats gevonden van het silhouet en het informatiebord.

Het gaat om het monument voor een Avro Lancaster met bemanning. Het toestel was in de nacht van 30 april 1943 op weg naar Essen, om de Krupp fabriek te bombarderen.  Zo ver is het niet gekomen. Het toestel en bemanning stortte in het IJsselmeer. Tijdens de crash kwam de bemanning in de leeftijd van 18 tot 31 jaar om het leven.

Mocht u weten waar de silhouetten en het informatiebord zich bevinden, dan verzoeken wij u dat aan ons door te geven. Misschien kunnen wij de monumenten daarmee herstellen.

Astrid Doppert

>>Diefstal en vernieling van onze monumenten