Persbericht Museum Schokland

Persbericht Museum Schokland

Persbericht 23 mei 2018

Luchtoorlogdag 2018 op Schokland wordt ware belevenis

Op zondag 3 juni vindt voor het derde jaar op rij de Luchtoorlogdag plaats bij Museum Schokland. Het museum organiseert deze dag samen met Stichting Ongeland, een stichting die als doel heeft informatie te verschaffen over WOII en de burgers van Flevoland bewust te maken van hetgeen zich destijds in het IJsselmeergebied heeft afgespeeld. Het belooft een leuke en boeiende dag te worden, met als bijzondere act een Mock Battle: een schijngevecht dat een ware situatie nauwkeurig nabootst.

De Noordoostpolder en WOII

De Noordoostpolder heeft een bijzondere relatie met WOII. Tijdens de oorlog werden duizenden geallieerde vliegtuigen ingezet om Duitse industriesteden te bombarderen. Het Zuiderzeegebied bevond zich op een belangrijke vliegroute voor het uitvoeren van deze bombardementen. Door afweergeschut of luchtgevechten van de vijand, wisten veel vliegtuigen hun thuisbasis echter niet meer te bereiken. Zo zijn in het Zuiderzeegebied vele tientallen toestellen neergestort en veel bemanningsleden verloren daarbij het leven. Deze turbulente periode wordt herdacht tijdens de Luchtoorlogdag op 3 juni.

Programma Luchtoorlogdag

Het belooft een heel afwisselende dag vol informatie en actie te worden. Op het museumterrein is een militaire markt en er is een groot aantal legervoertuigen te bekijken. Geïnteresseerden kunnen een tweetal interessante lezingen bijwonen en voor de kinderen zijn er leuke workshops en is er een spannende speurtocht over de markt. De Zingende Kapsters kleden de dag aan met sfeervolle jaren ’40 muziek.

Mock Battle en re-enactment

Om de bezoekers nog meer in de sfeer van WOII te brengen vindt rond het middaguur een echte Mock Battle plaats: een schijngevecht tussen legers van verschillende landen uit de Tweede Wereldoorlog. Echte wapens zullen de impact van dit gevecht vergroten. Vanzelfsprekend wordt er niet met scherpe munitie geschoten, maar met oefenmunitie. De leden van de VMHU (Verband voor Militair Historische Uitbeeldingen) slaan hun bivak op en geven de hele dag demonstraties van uiteenlopende activiteiten van het soldatenleven. Vragen uit het publiek zijn van harte welkom!

Lezingen

Peter Kaathoven geeft een boeiende lezing over de Duitse vliegtuigsloperijen in Nederland. Tijdens WOII ruimden de Duitsers vele gecrashte geallieerde en Duitse vliegtuigen op. De bruikbare onderdelen en restanten gingen naar de smeltovens in het Ruhrgebied. Dit alles ten behoeve van de Duitse oorlogsindustrie.

Theo Gaasbeek vertelt in zijn lezing over de rol van de Polen tijdens de bevrijding van de Noordoostpolder. Drie Polen werden destijds tot held uitgeroepen. Tientallen jaren later verschijnen er studies waarin de drie Polen als bedriegers worden ontmaskerd. Wie waren deze drie Polen? Hoe kwamen ze hier en wat hebben ze precies gedaan? Waren het helden of waren het bedriegers? In zijn lezing probeert Theo Gaasbeek deze vragen te beantwoorden en komt hij tot een verrassende conclusie.

De Luchtoorlogdag vindt plaats op zondag 3 juni tussen 11.00-17.00 uur rondom Museum Schokland, Middelbuurt 3, 8319 AB Schokland. De entreeprijs is € 7,50 voor volwassenen, kinderen tot 12 jaar € 5,- kinderen 0-5 jaar en museumjaarkaarthouders gratis. Dit is inclusief toegang tot het museum.

>>Persbericht Museum Schokland